Większość maszyn i urządzeń mechanicznych wymaga stosowania układów, które pozwolą na regulację prędkości elementów ruchomych przez jej zmniejszanie lub całkowite wytracenie aż do momentu zatrzymania, a także utrzymywanie podzespołów w bezruchu. Najczęściej wykorzystywaną w tym celu metodą jest zastosowanie sprzężenia ciernego występującego między powierzchnią ruchomą a użytą do tego okładziną. Proces ten polega na zamianie energii kinetycznej na tarcie, a więc ciepło oraz postępujące zużywanie się części roboczych hamulca. Jedną z nich są taśmy hamulcowe. Przekonajmy się, gdzie są one potrzebne i sprawdźmy, jaka może być ich struktura.
Jak działają hamulce taśmowe?
W różnych zastosowaniach przemysłowych poza najczęściej montowanymi hamulcami bębnowymi i tarczowymi powszechnie korzysta się również z hamulców taśmowych. W ich przypadku proces hamowania następuje za sprawą wystąpienia sprzężenia ciernego między nieruchomą w momencie załączenia powierzchnią taśmy a obracającym się cylindrem. Urządzenia tego rodzaju są w wersjach zewnętrznych, gdy taśma opasuje rotujący wał lub koło, a także wewnętrznych, gdy do wyściełającej wnętrze tulei taśmy dociskana jest powierzchnia rozprężnego cylindra.
Czym charakteryzuje się taśma hamulcowa?
Taśma hamulcowa składa się z dwóch podstawowych elementów – wielowarstwowo splatanych włókien przędzy aramidowej, ceramicznej lub szklanej tworzących powierzchnię roboczą oraz umieszczanego w niej kordu wzmacniającego, który często powstaje np. z drutu mosiężnego. Służy on również jako sposób na skuteczne odprowadzanie ciepła. Taśmy są dostępne w różnych szerokościach i sprawdzają się tam, gdzie zachodzi konieczność użycia wysokiego momentu hamującego. Ich cechą szczególną jest wysoka wytrzymałość termiczna i stałość wymiarowa.